top of page
Search
  • Writer's pictureChild of Christmas

Plant tour

Už od malička som milovala rastlinky. Starkej som vždy pomáhala sadiť, polievať, okopávať, kosiť a v podstate pomáhať s čímkoľvek čo sa týkalo záhrady. Táto láska k všetkému zelenému sa u mňa tak viac začala prejavovať asi pred rokom, keď som si kúpila moju prvú Aloe Vera na jarmoku. Avšak.. pred pár mesiacmi mi uhynula. Pravdepodobne som ju preliala, no dosť som využívala aj dužinu z jej listov, takže možno bola aj dosť vysilená.

Dužinu som využívala na potieranie akné, no o tom sa viac dozviete už čoskoro v jednom poste ktorý pripravujem 😘



Každopádne, pred pár dňami som si kúpila druhú Aloe, ktorej sa zatiaľ celkom darí. Dali sme jej meno Klára 2 (keďže tá pred tým bola Klára (a nepýtajte sa ako ma to napadlo ja na to odpoveď sama neviem)). Túto však už nemienim využívať na dužinu. Možno až neskôr, keby sa viac rozrástla, no zatiaľ to nepripadá do úvahy. Ak sa pýtate ako som tú dužinu zýskavala je to je veľmi jednoduché. Vždy som zospodu odrezala jeden list, odkrojila som z neho asi 2 cm dlhý pásik, ktorý som prerezala tak aby sa dal krásne roztvoriť a na vyškrabala som z neho dužinu, či už prstami alebo lyžicou. Potom som si ju rozotrela po tvári, nechala pôsobiť asi 20 minút a tvár opláchla. Zvyšok listu som dala do pohárika s vodou a skladovala v chladničke max. 10 dní. Na internete som sa dočítala, že vraj Aloe sa môže takto využívať až keď je už staršia (2 roky minimálne mám pocit).


Čo sa týka umiestnenia, mám ju na poličke nad stolíkom. Je tam približne polotieň a zatiaľ som ju zalievala len raz od kedy som ju priniesla, no budem ju polievať cca raz za 10 dní alebo za 2 týždne. Mala by mať kyslejšiu pôdu, takže podľa toho ju mám v pláne aj hnojiť. Tú prvú som nehnojila vôbec (možno preto vykapala). Príde mi, že je to trochu náročnejšia rastlinka, no možno len kvôli mojej prvej neveľmi dobrej skúsenosti 😸



Druhá moja rastlinka je tiež trochu novšie, mám ju len pár týždňov. Je presný názov je ficus robusta, no my jej hovoríme jednoducho figovník. Príde mi, že je to skôr drevina ako bylina, keďže zo spodu už má drevený kmeň, z vrchu je však ešte zelená. Má krásne veľké zelené listy. V zemi vedľa nej máme zapichnutú bambusovú tyčku, okolo ktorej sa rastlinka obmotáva. V izbe ju máme uloženú v medzere medzi posteľou a skriňou, takže je v polotieni, respektíve spodok je až v tieni a vrch viac na slnku. Zalievam ju tak raz za týždeň s trochu viacej vody.



Ďalej by som vám rada predstavila moju neveľkú kaktusovú zbierku. Toto je Boris, ktorého som raz kúpila mojej mamine do spálni no po čase sa nejak ocitol u mňa v izbe keďže ešte pred tým som namiesto neho mala nejaký iný kaktus, ten však môj ctený brat rozbil a potom nám zhnil. Každopádne, asi pred rokom mal na sebe ďalšie dva kaktusy, ktoré na ňom začali vyrastať už keď sme ho kúpili, takže asi tak pred 6-timi rokmi. Jeden bol veľmi maličký, druhý väčší. Ten väčší som jednoducho odtrhla a presadila. Ten menší odpadol.



Ferko je už spomínaný, väčší kaktus, ktorý vyrástol na Borisovi. Jeho presádzanie bolo veľmi jednoduché, no celkom bolestivé. Najprv som si zobrala malý kvetináč/kontajner s dierkami a lopatku. Potom som večer o 8 na jeseň vyšla z činžiaku na ihrisko ktoré mám asi 50 m od domu a nabrala som do kvetináča piesok. Prišla som domov, odtrhla (veľmi bolestivo) Ferka z Borisa a zasadila ho do malej dierky v piesku. Vložila som ho do črepníka, trochu zaliala, a od vtedy mi zaberá malý priestor na poličke s knihami, hneď vedľa okna. Od vtedy vyrástol asi o 1 cm.



Toto je Jožko, najstaršia "rastlinka" ktorá sa nachádza v mojej izbe, Mám ho už od detstva, približne 8-10 rokov. Celý čas nám tróni na parapete pri okne. Tiež na ňom vyrastá ďalší kaktus, takže za taký rok až dva budem mať nový kaktus v zbierka. Pomaly sa zo mňa stáva botanička 😹😹


V lete kaktusy polievam tak raz za mesiac, v zime raz za 2-3 mesiace. Všetky sú v blízkosti okna takže majú dostatok slnka.



Tučnolist je u nás asi týždeň. Pred asi dvoma mesiacmi mi jedna mamina kolegyňa sľúbila, že keď sa jej tučnolisty rozmnožia, že mi z jedného dá taký malí kúsok. Keď sa jej na to mamina pýtala pred týždňom, rovno jej dala jeden celý. Vraj prináša šťastie, a keď z neho "ukradneš" prináša smolu. Moc tomu neverím, no je to zaujímavé . Tak či onak, už zaberá miestečko na poličke nad mojou posteľou kde má taký polotieň. Je to tiež sukulent a zalievam ho tak raz za 10 dní.



Môj brat je tiež dosť zabehnutý v tomto našom "záhradničení" a tiež chcel mať nejakú tú rastlinku na svojej poličke nad posteľou. Zobrala som ho do Kauflandu kde mi povedal že chce "takúto kvetinku". A už som s ním nehla. Preto teraz máme v izbe dve Aloe Vera, no každá je iná odroda. Táto vyzerá naozaj ako kvetinka pretože sa krásne rozrastá do takého okrúhleho tvaru a má na sebe malé biele kvapky. No na dužinu sa využívať nedá, pretože má malé listy, takže slúži iba na okrasu. Na bratovej poličke má trochu viac svetla ako moja Aloe. Zalievame ich rovnako.



Lopatkovec, ktorý rastie na našej komore vedľa telky a bráni bratovi vo výhľade, má tiež zaujímavú históriu. Najprv bol v obývačke, pretože ho mamina dostala ako darček. Potom však dostala orchidey a tak mi ho dala do izby. Predtým ako som kúpila moju Aloe bol na jej mieste na poličke nad stolíkom. Potom som ho však premiestnila na komodu kde má o dosť viac svetla. Zalievame ho cca 2-3 krát za týždeň.



Dracénia Dracarys je u nás už rok. Pomenovaná je -ako inak- po jednom z drakov z Game of Thrones. Veľmi sa jej u nás darí. Celý čas sídli na mojom stole kde má tiež polotieň až skoro tieň. Zalievam ju 2× za týždeň keďže potrebuje trochu viac vody. Zatiaľ som ju ešte nikdy nehnojila no v blízkej dobe to plánujem. Príde mi, že Dracarys je najnenáročnejšia rastlinka v celej mojej izbe.



Zlatý klinec dnešného článku je moja úplne najnovšia rastlinka, ktorú som si kupovala pred týždňom, no na svoje miesto prišla len dnes. Je to Epipremnum Aereum alebo aj Diabolský brečtan či Šplhavník. Najlepšie vynikne keď je zavesený na háčiku a visia z neho listy smerom nadol. Presne takto som si ho chcela zavesiť aj ja v izbe, no moja mamina nesúhlasila s vŕtaním do stropu. Hádali sme sa týždeň až nakoniec ocino spravil kompromis a upevnil kvetináč o držiak ktorý zasa upevnil o stúpačky. A woala, ja som mala kvetináč tam kde som ho chcela a mamina nemala vŕtanie. Každopádne, zatiaľ som ho polievala iba 2 krát a to v deň keď sme ho priniesli a včera takže dajme tomu, že raz za týždeň. Mám však pocit že je trochu preliaty, lebo na konci listov sa mu objavujú kvapky vody. Nachádza sa v izbe nad komodou s telkou (kde je aj už spomínany Lopatkovec Hearty) hneď vedľa okna takže má dostatok svetla.


To je teda všetkých 10 rastliniek, ktoré sa v mojej malej skromnej izbovej zbierke nachádzalo. Dúfam, že sa vám tento článok páčil, ak áno určite nezabudnite zanechať ❤ a nabudúce by som vám možno mohla predstaviť zvyšok našej rastlinnej zbierky z celého bytu.

17 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page