top of page
Search
  • Writer's pictureChild of Christmas

Divergent trilogy

Tento článok bol sľubovaný už v dvoch predošlých článkoch a konečne sme sa všetci dočkali. Až na to, že namiesto rôznych typov na knihy vám dnes dám iba jeden typ na trilógiu kníh, ktorá pravdu povediac odštartovala moje čitateľské začiatky. Takže dnes si určite čo to povieme aj o tom.



Ak nepočítam tú plnú krabicu detských kníh ktorú mám schovanú pod posteľou na ktorej práve píšem tento článok, a y ktorých som reálne otvorila a čítala si z nich iba naozaj hŕstku, séria kníh Divergencia, Rezistencia, Experiment boli moje úplne prvé knihy vďaka ktorým som si čítanie tak zamilovala. Avšak mala by som ísť s pravdou von- prv ako som ich prečítala som videla filmy. Teraz asi tak polovička z vás tento článok zatvorila. No každopádne, videla som prvé dva filmy (Divergencia a Rezistencia) asi keď som mala niečo okolo 13 rokov. Zamilovala som sa do Tobiasa Eatona a samozrejme, chcela som vedieť ako sa to celé skončí. A tak som sa hecla a objednala si celú trilógiu.


Neskôr som pochopila, že žiadna z týchto kníh nie je totožná s filmom a čítanie som si úplne zamilovala. Predsa len, je krásne vedieť ako sa aj tá daná postava v daný moment cíti, než len vidieť jej reakciu. V knihe je vždy omnoho viac než vo filme a to pre mňa bolo niečo ako objavenie Ameriky.



No ale pekne po poriadku, začneme hneď s prvou knihou - Divergencia. Príbeh sa odohráva v post-apokaliptickom meste Chicago, v ktorom funguje systém frakcií. To znamená, že celé mesto je rozdelené do piatich skupín podľa ich najsilnejšej vlastnosti: statočnosť, obetavosť, priateľskosť, múdrosť a pravdovravnosť. Každý šestnásťročný obyvateľ mesta si musí jednu zvoliť.


Príbeh sa točí okolo Beatrice ,,Tris" Priorovej ktorá svojím rozhodnutím naozaj prekvapí nielen svoju rodinu ale aj seba. V novej frakcii si musí prejsť namáhavým výcvikom a musí byť neustále opatrná, pretože musí svoju nezvyčajnosť chrániť. Mohla by ju totiž stáť život.


Nájde si však množstvo priateľov, zažije množstvo zážitkov a nájde aj pravú lásku.



Tris prešla neľahkým obdobím: stratila všetkých svojich najbližších, rodinu aj priateľov, jej mesto je prevrátené hore nohami, systém frakcií je rozvrátený a jej vzťahy tiež. Všetko vyzerá beznádejne, no Tris musí zostať silná a bojovať za svoju rodinu, priateľov, mesto, spravodlivosť, aj za svoju divergenciu.


Táto kniha mi oproti tej predošlej príde dosť taká akčnejšia, plná bitiek a najmä rozvrátenej spoločnosti. Ukazuje nám ako ľahko sa môže život zvrtnúť zo dňa na deň a niekedy aj život celého sveta- stačí len aby niekomu vyššie postavenému trochu preskočilo a bum problém je na svete.


Čo sa mi ale najviac páči na knihe že krásne ukazuje takú pravú obetavosť, no i lásku a priateľstvo, a že nie vždy dokážete ovládať všetko. Vždy môže nastať nejaká chyba a niečo alebo niekto sa môže vymknúť spod kontroly.



Posledná kniha, Experiment mi prišla dosť odlišná od prvých dvoch. Systém frakcií prakticky neexistuje. Polovica mesta sú iba trosky. K moci sa dostávajú tí o ktorých sa celý čas prakticky nevedelo. Bezprizorní- ľudia bez frakcie.


Život Tris je iba jedno veľké klamstvo. Celý život žila v meste, no ukazuje sa, že za plotom leží úplne noví svet. Skutočný svet. Preto sa spolu s Tobiasom a zopár priateľmi vydávajú za plot aby zistili pravdu o svojom meste, svete no aj o sebe samých. Pravda však môže veľmi bolieť a sloboda po ktorej tak strašne túžia niečo stojí.


Prečo sa mi zdá taká odlišná? Po prvé, väčšina knihy sa odohráva mimo Chicaga takže je to dosť také oživenie celého príbehu. Dosť veľa vecí z minulosti víde na povrch a Tris to dosť zmení. Zmení sa aj jej vzťah s Tobiasom- už nie je všetko také ružové ako to bývalo. Najdôležitejšie je ale zostať statočný.



Zbierka poviedok Štyri sa vlastne skladá zo Štyroch poviedok z života Tobiasa Eatona, inak prezývaného aj Štyri. Je to niečo ako dodatok k trilógií divergencia, ktorý sa ale pre zmenu točí okolo Tobiasa. Niektoré časti rozprávania sa prelínajú s dejom samotnej Divergencie, takže tam vystupuje aj nemálo postáv z trilógie,


Osobne som ju čítala iba raz, požičala mi ju spolužiačka, no bolo to celkom dosť dobré čítanie, v prípade, že vám tri knihy nestačili a chcete vedieť viac. Koniec koncov, mám pocit že nie som jediná ktorá je platonicky zamilovaná do tajuplného Tobiasa.



Čo sa týka filmov, pred tým ako som čítala knihy, zdali sa mi úžasné. Po prečítaní kníh tomu už tak ale nebolo. Vo filme Divergencia chýbalo asi tak 50% scén ktoré boli doslova kľúčové pre celý dej. O ostatných častiach ani nehovorím. Experiment bol ale zo všetkých troch kníh spracovaný najhoršie. Možno je to preto, že som tentokrát čítala prvú knihu, no naozaj som mala pocit ako keby ide o úplne iný príbeh. Najviac ma ale zaskočilo, že kniha má úplne iné zakončenie ako film.


Preto, ešte raz to vravím, čítajte najprv knihu až potom si pozrite film!


11 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page