top of page
Search
  • Writer's pictureChild of Christmas

Autumn essentials

Jeseň. Čas plný farieb, teplých nápojov, svetrov, koženej, tekvíc a sychravého počasia. Pre niektorých ľudí však obdobie plné stresu, depresií, zlej nálady a nechute.

Ja som našťastie v tej prvej skupine ľudí a som presne ten tip ktorý nechápe druhú skupinu ľudí ktorá neustále nad jeseňou hundre. No a preto mi napadol práve tento článok.



Dnes vám chcem priniesť pár vecí/zvykov/krás ktoré sú pre mňa samozrejmosťou každú jeseň, a vďaka ktorým je pre mňa každá jeseň neopakovateľným zážitkom. Tak teda dúfam že sa v niektorých veciach možno nájdete alebo si aspoň vezmete inšpiráciu.



1. Gaštany Či už pečené, varené alebo aj tie nejedlé, gaštany sú neoddeliteľnou súčasťou jesene. U nás v rodine máme zvyk ktorý sme zaviedli ale pred štyrmi rokmi a odvtedy sme ho neporušili ani raz. Každý jeseň sa vyberieme na prechádzku, väčšinou aj so psom a ideme zbierať gaštany (tie nejedlé). Po návrate domov ich väčšinou necháme vysušiť a dáme ich do vázy a woala- jesenná ozdoba zadarmo (teda ak máte doma vázu )



2. Teplé nápoje Káva, čaj, apple cider, horká čokoláda, varené víno ... Čokoľvek čo vám prinesie úsmev na tvári a zahreje vás je určite správna voľba. Ja osobne preferujem čaj, keďže si ho rada vychutnám večer a vtedy moc nechcem piť kávu, pretože by som asi nezaspala.



3. Knihy

Asi úplne typická kniha na jeseň je Harry Potter, no akákoľvek kniha ktorá vám prinesie pocit utúľnosti sa oplatí prečítať. Na toto téma určite napíšem do konca novembra článok, dovtedy však môžete prebehnúť moje staršie články.



4. Príroda Asi najlepšia časť jesene: červená, žltá, oranžová, bordová, hnedá.. všetky možné farby listov sú niečo čo mi vždy pripomenie dokonalosť prírody a nezameniteľnú radosť. Sem-tam počas roka chytím taký feeling kedy mám chuť cestovať v čase a vidieť zas tie krásne farby. Vždy keď mám náladu pod psa, stačí mi jeden pohľad von oknom a hneď je všetko tak ako má byť.



5. Svetre, šály, mikiny Pre mňa sú najviac dôležité tie svetre a šály, pre niekoho to môžu byť mikiny, bundy, vysoké ponožky, čiapky, klobúky alebo aj džínsy. Celkovo jesenná móda je plná farieb ale aj rôznych kombinácií, pretože hlavne v tých teplejších dňoch sa dokážete s módou fakt vyhrať.



6. Tekvice Samozrejmosť! Teším sa ne ne celý rok a vždy sa ich neskutočne prejem! Momentálne mám tekvicu asi každý druhý týždeň. Ak vám tekvice nechutia, možno ste ešte nenašli tú pravú. Sú rôzne druhy: hokkaido (sladšia, vhodná na polievku), pánska (tvrdšia, menej sladšia), maslová (veľmi sladká), halloweenska (skôr na vyrezávanie ako na jedenie), špagetová (namiesto špagiet alebo do polievky) a mnoho viac. Plánujem aj recepty, takže potom vám sem určite hodím aj link. Osobné mám však najradšej hokkaidovú polievku.



7. Vinica Pre mňa je to celoročná záležitosť, no jeseň je zásadný okamih pre každých vinárov keďže je to čas zberu a kvasenia. Samozrejme kto je trpezlivý bude mať aj dobré víno, kto nie je trpezlivý bude mať prázdne sudy na ďalší rok ale plné brucho burčiaku. Na jeseň býva najviac roboty, ale zase raz, viniča hrá všetkými farbami, takže to nie je až také hrozné. 📷



8. Sviečky Toto je asi najviac klišé tip, no zase raz, asi by som bez nich neprežila. Osobne mám najradšej škoricové sviečky, niekto však preferuje vanilku či pomaranč. Sviečka, kniha a čaj je moje obľúbené kombo.



9. Longboard Tento tip je dosť subjektívny, pretože nie každý má longboard a nie každého to baví. Preto si vyberte možno nejakú inú činnosť alebo šport- či už korčule, bicykel, prechádzka, beh, motorka, kolobežka, skateboard, turistika.. čokoľvek čo vás baví a dostane vás to von z domu.



10. Krb Nie každý má krb ale tí ktorí ho máte určite si ho vychutnáte v plnej paráde hlavne po dlhom dni počas chladných nocí. Skúste si k tomu pustiť nejaký film (napríklad už spomínaný Harry Potter) alebo siahnuť práve po nejakej knihe. Inak na môj zoznam jesenných filmov by ste sa možno mohli dočkať už túto jeseň (asi bude musieť trvať do polka decembra aby som všetky tie články stihla).



11. Pečenie Či už je to zdravé alebo nezdravé pečenie, je to pre väčšinu kuchárov a pekárov obľúbená činnosť na jeseň. Ja osobne milujem piecť zo sezónneho ovocia a zeleniny ako napríklad už spomínaná tekvica, jablká, orechy či slivky. Krásne mi potom rozvoniava celý byt.



12. Dušičky ...alebo aj sviatok všetkých svätých je doslova súčasť každej jesene pretože ho len tak nemôžeme vymazať z kalendára. Je to čas kedy by sme si mali v prvom rade spomenúť na našich blízkych ktorí už nemôžu byť medzi nami. U nás je opäť jeden zvyk ktorý dodržiavame už od môjho dectva- vždy ideme na cintorín večer páliť sviečky, pretože za tmy je ich lepšie vidno a celý cintorín je krásne rozsvietený.



13. Skákanie do listov A teraz na trochu pozitívnejšiu vlnu- skákanie do listov. Je to dosť detinské, no určite každý z nás si musí úprimne priznať, že vždy keď ide okolo kopy nahrabaného lístia, má niekde v kútiku srdca chuť do neho skočiť a zahrabať sa doň. Väčšinou tým však nepotešíme toho človeka ktorému trvalo hodinu kým to lístie nahrabal na jednu kopu. Preto sa prosím snažte vždy po sebe to lístie aspoň trochu nahrabať naspäť.




14. Horory Ďalší klišé tip, no myslím si že po tom predchádzajúcom už viac klišé byť ani nemôžem. Nie všetci majú radi horory (napríklad ja ), iný ich zase milujú. Ak ste ako ja a horory vám naháňajú neskutočnú hrôzu, skúste si skôr vypočuť nejaký podcast či pozrieť video s takou spooky atmosférou pri ktorom sa zas toľko báť nebudete. Napríklad ja osobne milujem podcasty a videá od Valentíny Procházkovej (IG: @valentynaap)



15. Halloween No a čerešnička na záver je niečo čo buď milujete alebo nenávidíte. Nie je to úplne zvyčajný sviatok pre naše končiny, no niektorí ľudia predsa len Halloween oslavujú, či už na nejakej párty alebo si spravia malé posedenie pre priateľov doma, alebo sa proste len pomalujú doma a vycapia fotku na Instagram (čo je väčšinou môj prípad).


To je z mojich dnešných typov všetko, dúfam že som vám navnadila niečo z tej krásnej jesennej atmosféry ktorá je tento rok podľa mňa o niečo výnimočnejšia, pretože takéto dlhé babie leto sme tu už dlho nemali. Dajte mi určite vedieť, či sa vám článok páčil, či nie, alebo či som vás v niečom možno trochu inšpirovala.

17 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page